Cuma gününe güzelleme düzmek, içinde yaşadığımız kölelik düzeninde artık Allah kelamı sayılır. Zira davar gibi çalışıyoruz. Sanki evrende başka bir canlı türüyle karşılaştık da onlarla rekabete girdik. Rakibimiz yok; o zaman neden bu kadar çok çalışıyoruz? Neden yılın 11 buçuk ayı çalışarak geçiyor? Neden “tatil”in anlamı bir yerlere gezmeye gitmekten ziyade işe gitmemek olarak değişti? Neden bu kadar çok çalışıyoruz ulan! Modern ekonomide gelişme dediğimiz şey aslında tüketim. Yani daha çok gelişebilmek için daha çok tüketiyoruz, dolayısıyla da daha çok çalışıyoruz.

Burada Francis Fukuyama’nın Gezi Isyanı’nın hemen sonrasında kaleme aldığı bir makale var. Genel olarak “Arap Baharı” da denilen isyanlarla beraber Türkiye, Brezilya gibi “gelişmekte olan ülkeler”deki isyanların çıkış noktasını aynı düzleme oturtuyor. Fukuyama, bu isyanlara katılanlara yeni küresel orta sınıf diyor ve geleceği bu sınıfın yönelimlerinin belirleyeceğinden bahsediyor. Zira 2030’da bu yeni sınıfın üye sayısı Goldman Sachs’a göre 2 milyara, Avrupa Güvenlik Sorunları Enstitüsü’nün 2012 raporuna göreyse 4.9 milyara çıkacak. Fukuyama’ya göre kısa süre içerisinde dünya nüfusunun çoğunluğu olması beklenen bu yeni küresel orta sınıf, neoliberal ekonomiler içerisinde kendine biçilen değersizlikten dolayı kaygılı. Gezi’de büyük bir katılımcı çeşitliliği bulunmasının sebebi buydu diyebiliriz.

#CumaCandır konusuna dönecek olursak, bu yazının amacı Turkcell’in Profesyoneller adını verdiği, bir üstte anlattığımız hedef kitleye hitap eden alt markasının iletişim yöntemi.

2014-08-06_1732

Bu Profesyoneller’in düzenli kampanyalarından birinin adı “Cuma Candır”. Her cuma belli ürünlerde, hizmetlerde indirim oluyor. Konser, sinema biletleri indirimli oluyor, bedava veriliyor falan. Bir de sosyal medya hesapları üzerinden yarışmalar yapıyorlar cuma günleri. Klasik bir soru soruluyor, ilk cevap veren x kişi Turkcell telefon kazanıyor.

2014-08-05_1610

Asıl derdimize gelecek olursak, cuma günü candır. Ilk paragrafta anlattık, hayvan evladı gibi çalışıyoruz, insanlıktan çıkıyoruz. Sadece mesai saatlerinde de değil; akşam, hafta sonu iş yapıyoruz, hiç olmadı mail bakıyoruz, cache’i temizleyemiyoruz. Mesai yapıp ücretini alamıyoruz. Örgütlenemiyoruz, işten kovuluyoruz, güvencesiz yaşıyoruz. Tüm bu şartlar içerisinde tabii ki cuma candır! Lakin çalışan için candır, şirketler için değil. Madem bu kavramı kullanacak kadar hitap ettiğin kitleyle samimi, organik bir ilişki kurmak istiyorsun, cuma günlerini tatil et çalışanlarına, olsun bitsin.

Bir şirket Cuma Candır diyemez, dememelidir. Iş günlerinin bitişini müjdeleyen, insanlığa açılan kapının anahtarı kadim cumaya güzelleme düzülecekse biz düzeriz amk, siz değil. Yarram, cuma günü çalışmamızın sebebi sensin, bir de kalkmış “oh be ne güzel bitti amk haftası, değil mi a dostlar” ayağına pr kasıyorsun, sikik!

Aldous Huxley’in meşhur distopyası Cesur Yeni Dünya’da bebelere yaşamın ilk anından itibaren müdahale etmeye başlanır. Alfa sınıfının, Gama’lardan ne kadar üstün olduğu uyuyan bebelere dinletilir defalarca, yıllarca. Biyolojik güdümleme yapılır pek çok konuda. Her an, ailenin ne kadar kötü olduğu milyonlarca simgeyle bilinçaltına kazınır. Benzer binlerce ehilleştirme çalışmasıyla beraber, bebeler de bu tohumlarına ekilmiş mutlak gerçeklikle büyür. Zihinleri başka bir şeyi kabul edemez. Turkcell’in #CumaCandır ile yaptığı da üç aşağı beş yukarı buna benziyor. Cuma gününün sahip olduğu olumlu anlamların tamamının sebebi, öküz evladı gibi çalışmamıza neden olan Turkcell ve diğer markalar, şirketler.  Cuma günümüzü, o muhteşem anlamını bizden çalmaya çalışıyorlar! Belki biz değil ama bizden sonraki nesiller, olmadı bir kısmı, cuma gününü Turkcell’in bir güzelliği sanacaklar! Bebelerimizin algısıyla oynayacaklar! YEDİRMEYİZ! CUMA BİZİMDİR ULAN!

Reklamlar

Cuma neşesini düşmanına kaptıran bir milletin can damarlarından biri kopmuş demektir!” üzerine bir yorum

Laf konuş

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s