“Yaraque gibi bir memlekette yaşadığımızdan” cümlesiyle bitirebiliriz aslında yazıyı 🙂 Ama öyle yapmayıp, teknik boşluklardan yararlanarak insanlığı ikinci planda bırakan şerefsiz evlatlarını ifşa edelim!

Türkiye, sosyal medya kullanımı oranına göre dünyanın en aktif ülkelerinden biri. Istatistiklere göre Türkiye’de nüfusun yarısının internet erişimi var. Facebook’a Türkiye üzerinden bağlanan aktif 33 milyon hesap var. Bunların çok büyük bölümü gerçek hesap. Zira Facebook geliştirdiği yazılımlar yardımıyla düzenli olarak fake hesapları siliyor. Bu konuda da bayağı başarılılar. Misal geçen Ağustos ayında yanılmıyorsam yaklaşık 80 milyon fake hesap silindi. Bu yoğun kullanımı doğrulayan bir diğer araştırma da geçenlerde yayınlanan, Google’ın geliştirdiği ve güncel dijital tüketici istatistiklerini paylaştığı Consumer Barometer verileri. Bu istatistiklere göre internet kullanıcılarının sosyal medya kullanım oranında Türkiye %92 ile birinci. Dünya ortalaması %50 civarında. Türkiye’yi sırasıyla Arjantin (%86), Brezilya (%84) ve Çin (%83) takip ediyor.

Sosyal medyayı en aktif kullanan ülkeler için burada bir parantez açmak gerekir diye düşünüyorum. Zira listedeki Brezilya ve Çin, geleceğin ekonomik dünyasını şekillendireceği kabul edilen BRIC Ülkeleri’nden ikisi. Türkiye ise “Ikinci BRIC” kabul edilen MINT Ülkeleri’nden biri. Yine bir ortak payda olarak bu üç ülkede de küresel isyan dalgasının birer ayağı gerçekleşti. Burada biraz ayrıntıya girip isyanları simgeleriyle beraber anarsak; Türkiye’de Gezi Parkı’nın yıkılmaya çalışılması, Brezilya’da toplu taşıma ücretlerine zam yapılması, Çin’de ise devletin Hong Kong seçimleri için hükümet adaylarını kendisinin belirleyeceğini açıklaması ve üç ülkede de olayların büyümesi. “Amariga istemiyo olm bizim büyümemizi, ondan heb” sığırlığını bir kenara bırakıp simgeleri az biraz genelleştirirsek; kamusal alanların ticari metaya dönüşmesi, gelir adaletsizliği, özgürlüklerin kısıtlanması başlıklarına varabiliriz. Sadece bu örnekler üzerine düşününce vardığımız basit sonuçlardan dahi “Gelişmekte Olan Ülkeler”in ekonomilerini “geliştirmek” için giriştikleri savaşta, insanı nasıl konumlandırdıklarıyla ilgili isabetli bir şablon ortaya çıkıyor sanki. Dolayısıyla ekonomisi büyüyen ülkelerdeki insanların yoğun sosyal medya kullanımı, “devletin olmadığı ya da minimize edildiği alternatif bir sosyal alan” ihtiyacına da işaret ediyor.

Sosyal medya kullanımı ve Türkiye konusuna dönersek, ironik bir şekilde, otoban kenarında pinkik yapmak zorunda kalan birinin, belli bir bölgede ağaçların kesilip AVM yapılmasına destek vermesi sürecinde sosyal medyanın rolünü/etkisini irdelemek gerekir diye düşünüyorum. Bunun için öncelikle sosyal mecralarda daha görünür olan içeriklerin, kişilerin davranış biçimleri üzerinde nasıl etkilere sahip olduğuna bakmak gerekli. Misal şurada bir miktar bilgi var. Ama bu yazının asıl amacı sosyal medyanın davranışlara etkisinden ziyade, SOSYAL MECRALARIN BOŞLUKLARINI BİLEN ALLAHSIZLARIN OYUNUNA GELMEMEK TÜRKİYEM! Bunun için de örnek olarak Twitter TT’sini kullanarak oluşturulan dijital ihanet sarmalını ifşa edeceğim!

Türkiye, sosyal medyayı “pis” kullanan bir memleket. 3 sene evvel Facebook’ta marka sayfalarına 300 TL karşılığında 30 bin fan getiren tipler şimdi ajans falan açtı :(( Ileride ajans açmak ve saygın iş adamlarına dönüşmek isteyen bazı yavuşaklar da onların izinden ilerliyor.

2014-10-25_1713

Misal üstte 400 TL karşılığında dünya çapında TT yapabilen bir kardeşimizin telefon bilgilerini görüyoruz. Bu dijital ihanet sarmalı nasıl çalışıyor peki? Twitter kullanıcıları “anforoları gör”, “profiline kimler bakmış”, “bedava 1000 takipçi kazan” gibi sitelere girip Twitter hesapları ile sitede yer alan uygulamalara izin verirken genellikle şöyle bir şeyi kabul etmiş oluyorlar;

2014-10-25_2037

Yani beleş takipçi kazanmak için izin verilen bu uygulama ile kullanıcı; hesabından tweet atılmasına, herhangi bir içeriğin RT/FAV edilmesine, DM’lerine ulaşılmasına, profilin değiştirilmesine vs izin vermiş oluyor.

(Gundi Blogculuk A.Ş. hizmete doymuyor: Gezi sonrasında pek çok hesabın spam’lenmesi konusunda şunu yazdıydım. Twitter hesabınız bu şekilde bir uygulama tarafından suistimal ediliyorsa nasıl çözebileceğiniz yazıyor yazıda.)

Peki bu uygulamalar kullanıcıların Twitter hesabından bu izinleri aldıktan sonra ne yapıyorlar? Muhtemelen öncelikle daha çok denyonun hesabına ulaşabilmek için “BU SİTE GERÇEKTEN ÇALIŞIYOR! TIKLADIM 1 SAATTE 2000 TAKİPÇİ GELDİ YHA INANAMIYORUM! SEN DE KAZAN: http://www.burayatiklayangerizekalidir.com #BelesTakipçiKazan” gibi hazır bir tweet atıyor izni aldıktan sonra. Bu içeriği görerek siteye giden ve uygulamaya izin verenler ile mükemmel bir dijital ekosistem kurulmuş oluyor. Devamında ise kullanıcı izni kaldırmadığından/kaldırmayı akıl edemediğinden dolayı pek çok kere hesabından içerik paylaşılıyor, bir başka içerikler RT ediliyor, bilmediği hesaplar takip ediliyor/spam’leniyor falan.

Bzk_OYDIUAAWjrx

Misal üstte Selo Başgan’a çakan tweet’ler bu yöntemle otomatik atılmış. Muhtemelen bu tweet’lerin atıldığı zamanda  “AsılKatil SelahattinDemirtaş” Türkiye TT’sinde yerini almıştır. Yani kullanıcılar, Twitter ayarlarından bu uygulamaların sahip olduğu izinleri kaldırmadıkça (daha genel ifadeyle bu uygulamaları kullanma bilincine sahip olamadıkça) ve siyasi partiler bir propaganda faaliyeti olarak, söylemlerini görünür kılmak için bu suistimal sistemlerine para yatırdıkça Türkiye TT’sindeki yaraquelik düzelmez.

Diğer taraftan Twitter’ın da bu konuda bazı önlemler alması elzem. Zira böyle giderse Türkiye için, orta ve uzun vadede Twitter’ın kazanacağı reklam gelirleri fazlasıyla düşecektir.

Reklamlar

Neden Twitter’da Türkiye TT’si yaraque gibi?” üzerine 3 yorum

  1. Selo Basgan’ın içerde yatıyor.Artık kendine başka bir “basgan” bulursun umarım onu da içeri tıkarız :d

    1. Gelirlerinde herhangi bir azalma yok. En fazla sponsored hashtag tipi reklamın kullanımında bi azalma olmuştur. Gerçi onu da sanmıyorum. Propaganda, manipulasyon vs’yi de pek siklemezler herhalde 🙂

Laf konuş

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s