Son zamanlarda eşimden dostumdan çok duyduğum, gördüğüm bir ajans şerefsizliğini paylaşmak istiyorum. Belli ki bazı ajanslar bunu bir yöntem olarak kullanıyorlar.

Şahsi kanaatim, 2000 başındaki call center çalışan sirkülasyonu/durumu ne idiyse, günümüzde de sosyal medya ajans çalışanları ve sirkülasyonu hemen hemen aynı durumda. Üç kuruş paraya hayvan gibi çalışmak zorunda kalıyor pek çoğu. Bir süre sonra dayanamayıp başka ajansa geçiyor ama orası geldiği ajanstan da beter çıkıyor. 1500 TL verip çalıştırdığı raporlu kişiyi hasta yatağında darlayıp “içerikleri yollaman lazım, senden başkası yapamaz” diyen yöneticiler biliyorum. Hem de o pek övülen kristalleri falan her sene alan ajanslar bunlar. Tam kurtlar sofrası. Ortaya çıkan ürün her ne kadar ölçülebilir olsa da rasyonel bir şey olmadığından dolayı, müşteri ne isterse eyvallah çeken yöneticilerle mükemmel bir zincire dönüşüyor bu sömürü çemberi.

Diğer taraftan sosyal medya ajans çalışanları da -Allah günah yazmasın- tam sığır. Cehalletten kırılıyorlar amk. 2 yıl sosyal medyacılık yapıp tek bir şey öğrenmeyen onlarca insan biliyorum. Dolayısıyla örgütlenme, hak arama gibi ortak mücadele işlerine girebilmeleri de bu baskı ortamında bir yol bulunabilse dahi zor şu anda. Umarım bir gün örgütlenebilirler.

is-gorusmesi-mulakat

Bu ajanslar ve çalışanlar da malum, iş görüşmeleri vasıtasıyla birbirlerini buluyorlar. Genelde bu iş görüşmelerinde “neler yapıyorsun”ların, “sana bi kısaca şirketimizi anlatalım”ların ardından ajans yöneticisi, çalışan adayına brief vereceğini ve birkaç gün içerisinde bu brief doğrultusunda x markası için içerik, proje fikri, video fikri falan isteyeceğini söylüyor. Çalışan adayı da el mahkum tabii yaparız diyor. İşte tam da sıkıntının başladığı nokta burası. Misal bir arkadaşımdan 10 Facebook, 10 Twitter, 5 Instagram, 1 blog postu, 2 dijital proje fikri, 1 video fikri istemişler. Ben olsam bi de yeni bir sosyal mecra yaratmasını isterdim hazır eli değmişken 🙂

Şahsen ben de düzenli olarak iş görüşmelerine girmesi gereken biriyim. Ancak bu tarz içerik isteme, proje ürettirme görevlerinin bayağı anlamsız ve faydasız olduğunu düşünüyorum. Zira brief verilen kişinin tüm içeriklerin, fikirlerin olduğu belgeyi ajansa yollamadan evvel en az 2-3 arkadaşına vs daha göstereceği muhakkak, bunu anlamak için allame olmaya gerek yok. Dolayısıyla gelen çalışmanın aslında ne kadarının brief verilen kişiye ait fikirler ya da pratikler olduğunu bilmek olanaksız. Bunun yerine “sosyal medya”nın “sosyal”inden yola çıkarak iş görüşmesinde bir miktar sohbet etmenin daha faydalı olduğunu düşünüyorum ben. Eşek değilsen 15-20 dakikalık bir sohbetin ardından karşındakinin kapasitesini anlayabilirsin. Dili yazılı olarak nasıl kullandığını ya da ifade yeteneğinin kapasitesini görmek için sosyal medya hesaplarına bakmak yeterli bence. Farklı görüşler var elbet ancak ben işe alınacak kişiye brief vererek içerik hazırlatmanın, fikir buldurmanın faydalı olduğunu düşünmüyorum. Diğer taraftan bu yazıyı yazma amacım olan “modern ajans hırsızlığı” bu dediğimi destekliyor.

Geçenlerde bir arkadaşım, üstte usulünü anlattığım iş görüşmelerinden birine giriyor. Ajans brief vereceğiz diyor, arkadaş tamam diyor ve birkaç gün içerisinde ajansın verdiği  brief doğrultusunda içerikler ve fikirler hazırlanıp ajansa yollanıyor. Bir süre sonra ajans “maalesef olumlu dönüş yapamıyoruz” diyerek işe kabul edilmediğini söylüyor. Fakat, aradan bir süre daha geçince arkadaşım, ajansın brief’ine binaen hazırladığı örnek içeriklerden bazılarının ajansın yönettiği markanın sosyal medya hesaplarında kullanıldığını görüyor 🙂 Yani, ajans olarak yaptığı içerikleri beğenmediğim için işe almadığım kişinin ürettiği içerikleri, daha sonra brief için verdiğim marka hesabında birebir kullanıyorum. Dolayısıyla; madem içerikleri beğenmedin öyleyse marka hesabında kullanma, madem beğendin öyleyse hazırlayanı işe al sikik. Diğeri çünkü, dümdüz hırsızlık oluyor.

Bu tek örnek değil. Yakından tanıdığım birkaç kişiden daha duydum benzer “hırsızlık” örneklerini.

Sonuç: kariyer bölümü olan reklam sitelerinde/bloglarında daima iş ilanı bulunan ajanslardan kıllanınız 🙂

Laf konuş

