Real time marketing salaklığı yahut para vererek marka değerini sıfırlamak

Son 2-3 yıldır real time marketing diye bir şey peydah oldu. “Gerçek zamanlı pazarlama” anlamına geliyor, malum. Ajansların ve markaların yeni oyuncağı.

Temelde sistematik şöyle; sosyal medya gibi akışın fazlasıyla yoğun olduğu mecralardaki baskın gündeme göre (Almanya’nın Brezilya’yı 7-1 yenmesi, güneş tutulması, Curiosity’nin Mars’a inmesi vs) markalar, ürün ya da hizmetlerini gündemdeki konuyla ilişkilendirip eğlenceli içerikler paylaşmaya çalışıyorlar. Fekat ne yazık ki YARAQUE gibi şeyler çıkıyor ortaya. Ve dolayısıyla markanın yıllar boyu uğraşa didine, sosyal sorumluluğundan sponsorluklarına kadar deli paralar harcayarak kazandıkları marka değeri 3-5 RT için göt altına gidiyor.

Real time marketing salaklıktır. Hem uygulamada hem de teoride karşıyım. Uygulamayı çok da açıklamaya gerek yok. Misal bugünkü güneş tutulmasıyla alakalı örneklerden bir kısmı aşağıda.

2015-03-20_1448           11066704_10152861530383473_5368181691379315993_n

Daha onlarca örnek var, bunlar ilk gördüklerimden. Marka, mal bulmuş mağribi gibi her sike atlamaz. Yıllık pazarlama planı, stratejisi vs neyse ona göre hareket eder. Nasıl ki biri çıkıp “Ağbi nefis bir video fikrim var” dediğinde 2 güne çekip yayınlamıyorsa, sosyal medyada paylaşacağı içerikleri de aynı filtreden geçirmek zorundadır. Ki sosyal medya markanın en fazla “organik” görünürlük kazandığı yerdir. Velhasıl markanın sosyal medyadaki kaderi, 2000 liraya günde 15 saat dört duvar arasında “yaratıcı fikir” bulmaya zorlanan ajans çalışanlarına ve az biraz dijitalden anladığı için markanın pazarlama departmanında istihdam edilen ve sosyal medya hesapları ile site yönetiminden sorumlu tutulan yeni mezun reklamcıya bırakılmamalıdır.

Teoride ise şöyle net bir sıkıntı var. Dijitalde yer alan mecralar “insan” üzerine kuruludur. Marka daha sonradan hesap açıp iletişim yürüterek ya da reklam vererek bu mecralarda yer almaya çalışır. Mecraların kullanıcı profiline göre (Pinterest kullanıcılarının %70’i kadındır, dolayısıyla hedef kitlesi kadınlar olan markaların -moda markaları misal-  bu mecraya daha fazla mesai harcaması mantıklıdır gibi) markalar pazarlama bütçelerinin ne kadarlık kısmını nerede kullanacağına karar verir. Bu bütçe dağılımını ne kadar iyi yaptığına ve ne konuştuğuna göre de dijitalde başarılı bir yönetim göstermiş olur. Yani mecraların öznesi markalar değil insanlardır. Dolayısıyla markalar, “bu çöplüğün horozu benim ulan” der gibi sürekli konuşmaz. Real time marketing salaklığıyla, mecraların asıl öznesi olan insanların gündemine yırtık dondan çıkar gibi girmeye çalışmaz. Marka “x yapan kaç kişiyiz? :)))))))” diyemez, çünkü marka bir kişi değildir, dolayısıyla mecraların asıl öznesiymiş gibi davranamaz, rol çalamaz.

Bir mecranın sosyal medya olabilmesi için “user generated content” (kabaca “kullanıcılar tarafından üretilen içerik”) özelliğine sahip olabilmesi gerekli (yani mecrada yer alan içerikler mecranın editörleri tarafından değil, üyeleri tarafından üretiliyor). Misal geçen Ozan Sakin yazdıydı, SXSW’de bir oturumda user generated content (UGC) yerine consumer generated content’i (CGC) (kabaca “tüketici/müşteri tarafından üretilen içerik”) kullanmışlar. Ki sosyal medyanın yaygınlaşmaya başladığı zamanlarda da bu kullanım vardı. Velhasıl sosyal medya kullanıcısı milyarlar bir anda “müşteri”ye, sosyal mecralar ise “markaların çöplüğü”ne dönüşebilir.

En baştaki konuya dönersek, kurban olayım real time marketing olayını bırakın. Hem bok gibi şeyler üreterek markanın yıllarca uğraşarak edindiği değeri sıfırlıyorsunuz, hem de efektif hiçbir yararı yok çünkü 1 hafta sonra reklamcılar hariç kimse hatırlamayacak. Onun yerine avantajlarınızdan, ürün/hizmet kalitenizden falan bahsedin. Dümdüz yapmanıza gerek yok, onu da eğlenceli hale getirebilirsiniz. RT’yse RT, FAV’sa FAV ulan!

Reklamlar

Real time marketing salaklığı yahut para vererek marka değerini sıfırlamak” üzerine bir yorum

Laf konuş

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s