BEĞENMİYORLARSA DEFOLSUN GİTSİNLER!!!!

Başlıktaki cümleyi pek çok kişiden defalarca duymuşsunuzdur. Ben en son birkaç gün evvel duydum. “Caanım Izmir”i tabir caizse ele geçiren, her yerde gördüğümüz, hatta aynı apartmanlarda BİLE yaşamaya başladığımız Kürtler için söylendi. Fakat güzelim Izmir’imize akın eden, iş verip karınlarını doyurduğumuz bu Kürtler, ATAM’ızın bize tahsis ettiği ülkede ayrılıkçılık yapıyordu. Halbuki şu anda konuşabiliyorlarsa, bunu sağlayan da ATAM’ın ta kendisiydi. Madem eleştiriyorlardı, beğenmiyorlardı, defolsun gitsinler o zaman Kürdistan dedikleri hayali ülkeye. Oradaki Türkler buraya, buradaki Kürtler de oraya gitsin, olsun bitsin.

Bu sözleri söyleyen kişinin dedesi Girit mübadelesi sırasında Türkiye’ye gelmiş. Taraf devletlerin imza attığı bir anlaşma ile yaşadığı topraklardan, kültüründen, dostlarından kopartılmaya dayanamamış, Türkiye’ye göçmesinin 2 yıl sonrasında kahrından ölmüş. Allah rahmet eylesin, ne diyelim. Giritli mübadillerin Türkiye’ye gelişinden sonra yaşadıklarıyla ilgili bir şeyler okumuştum bir zamanlar. Müsaadenizle, biraz bu konuda yazmak istiyorum.

Malum, 1923’te Türkiye ve Yunanistan arasında “Türk-Yunan Nüfus Mübadelesine İlişkin Sözleşme ve Protokol” imzalanıyor. İlk maddesi şöyle: “Türk topraklarında yerleşmiş bulunan Rum Ortodoks dininden Türk uyruklarıyla, Yunan topraklarında yerleşmiş Müslüman dininden Yunan uyruklarının, 1 Mayıs 1923 tarihinden başlayarak, zorunlu mübadelesine girişilecektir. Bu kimselerden hiçbiri Türk hükümetinin izni olmadıkça Türkiye’ye ya da Yunan hükümetinin izni olmadıkça Yunanistan’a dönerek orada yerleşemeyecektir.” Mübadele ile Yunanistan ve Türkiye ulus-devletleşme yolunda önemli bir adım atmış oluyorlar. Anadolunun Türkleştirilmesi, homojenleşme, Türk Kimliği… Nereye koysan oluyor.

Giritli mübadiller, pek çok yönüyle diğer mübadillerden ayrılıyor, daha doğrusu geleneksel Balkan kültüründen farklılaşıyor. Zira Girit bir ticaret merkezi olmasından dolayı insanlar genellikle varlıklıymış. Günlük hayatta birkaç dil beraber konuşulurmuş. Dinler için de bu karmaşıklık geçerli. Insanlar birbirlerinin paskalyalarını ve kandillerini kutlarmış. Müslümanlar camide Giritce dua edermiş. Bu karmaşık ve hoşgörülü yapıyı Girit’te fazlaca hakim bir inanış olan Bektaşiliğe bağlıyorlar sıklıkla (cCc ALEVİLİK cCc). Fekat ne zaman ki Osmanlı Balkanlar’da güç kaybetmeye başlamış, o zaman Türk-Rum ayrımı ortaya çıkmış. Osmanlı askerinin adadan çekilmesi ve Girit’in Yunan parlamentosuna dahil olmasıyla beraber Türkler kendilerini güvende hissetmemeye başlıyor. Şükür ki silahlı olaylar olsa da örgütlü ve toplu kıyımlar yaşanmamış.

surgunveolum17

Girit mübadilleri Anadolu’ya geldiğinde yerel halk tarafından ilk başta çok sıcak karşılanıyor. O zamanki imkanlar malum, mübadillerin kültürel entegrasyonu ve iş bulması için devletin ayırdığı ödenek pek az. Gazetelerde yayınlanan “Yunan zulmünden kurtulan din kardeşlerimize yardım edelim”  konulu yazılar neticesinde yardımlar toplanıyor, dernekler kuruluyor. Yerel halk güzel karşılıyor mübadilleri kısaca. Fakat ne zaman ki yerel halk tarafından Giritliler’in misafir olmadığı fark ediliyor, o zaman sıkıntılar baş göstermeye başlıyor. Gençler Türkçe öğrense de -ki belli bir yaşın üstündekiler öğrenememiş. 40 yıldır Almanya’da olup tek kelime Almanca bilmeyen dayıları düşün- Yunan aksanıyla konuştukları için “gavur tohumu” denmeye başlıyor. Misal nüfus müdürlüğünden basit bir belge almak istediklerinde kendilerini Türkçe olarak ifade edemiyorlar. Yunanca ya da Giritçe konuşunca da hakarete uğruyor, dövülüyor, küfrediliyor. Dolayısıyla mübadiller de yerel halktan yalıtılmış bir hayat yaşamaya başlıyorlar, yalnızlaşıyorlar. Girit’te ticaretle uğraşan varlık ve statü sahibi biriyken, bir anda oldukları kişi oldukları için hakir görülüyor, hakarete uğruyorlar. Hatta bol sebzeli otlu yemekler yediklerinden dolayı yerel halk “eşeklerin hakkını yiyor bu gavurlar” diyormuş.

Bir diğer büyük sorun ise mübadillerin Rumlardan arda kalan evlere yerleştirilmesi meselesi. Yerel halk, kendisi iki göz odalı evlerde sefalet yaşarken “din kardeşi” olsa dahi Türkçe dahi konuşamayan mübadil “gavur tohumları”nın bir anda Rumlardan boşalan cillop gibi evlere yerleştirilmesini hazmedemiyor. Bazı bazı ailesine tahsis edilen terk edilmiş Rum evine giden mübadil, evi yerel halktan birileri tarafından işgal edilmiş buluyor. Bu da ciddi sorunlar ortaya çıkartıyor.

Mübadele halka ilk duyurulduğunda din değiştirmeye, rüşvet vererek etnik kimliğini farklı göstermeye ya da çocuğunu oradan biriyle evlendirerek mübadeleden kurtulmasını sağlamaya çalışan pek çok aile olmuş. Zira kolay değil her şeyi ardında bırakıp, dilini bile bilmediğin bir diyara yurt demek. Velhasıl Giritli mübadiller de iki devletin imzası olan dandik bir anlaşmanın figüranları olarak hayatlarını, kimliklerini, umutlarını kaybetmiş.

Başa dönersek, “beğenmiyorlarsa defolsun gitsinler!!!” diyen kişinin, Girit mübadelesi sonrasında kahrından ölen dedesi yaşasaydı torununun suratına tükürür müydü yoksa bu kadar kara propagandanın ardından o da aynı şeyleri mi söylerdi bilemem. Yine de siz siz olun insanlar için o kadar kolay “beğenmiyorlarsa defolup gitsinler” demeyin.

Not: Mübadillerin yaşadıklarıyla ilgili olarak Mehmet Ali Gökaçtı’nın Nüfus Mübadelesi Kayıp Bir Kuşağın Hikayesi kitabından çokça yararlandım. İlgilisi affetmesin.

Reklamlar

BEĞENMİYORLARSA DEFOLSUN GİTSİNLER!!!!” üzerine 13 yorum

  1. Bakın ben kürdüm. Ama en büyük türkte benim. Bunları birbirine karıştırmamak lazım. Bugün bir yunan bir türk olamaz. Kürtte olamaz. Ama biz hepimiz türküz. Vatanın herkarış toprağı kutlsadır. Ben böyle görüyorum. Bugün kürtler arasında bir tane vatanın kötülüğünü isteyen bulamazsınız. Onlar zaten türk değildir insanda değildir. İlber Ortaylı hocanın dediği gibi osmanlıdada hoşgörü falan yoktu. Hoşgörüyü yanlış bir terim olarak değerlendiriyorum. Yani bir insan bir insanı hoşgöremez. Hepimiz kardeşiz. Ben gerçekten çok üzülüyorum onbinlerce yıldır bu topraklarda beraber yaşamızın. Sonra çıkmış biri internetten diyor ki kürtler yunanlılar hep birbirine benzer. Bizi bu kadar dışlamayın. Dışlarsanız işte o zaman pkk olur. Şehitler olur. Biz kardeşiz. Binlerce yıldır ortaasyadan beri birlikte yaşamışız. Şimdi biz bir anda nasıl yunanla bir oluyoruz. Benim dedem kurtuluş savaşında bu yüzden mi yunanları denize döktü. Bu ülke vatanseverlerine sahip çıkmıyor. Kominizim yüzünden insanlarımız artık düşünemeyecek hale geldi. Ayrıca kimse Atatürk’e dil uzatamaz. O ulu önderdir. Hepimizin atasıdır. Bir insan atasına, babasına kötü konuşursa o namussuzdur. Siz hiç öyle birisini gördünüzmü geçek hayatta? Şimdi biri gelcek de babasına diyecek ki baba sen adam değilsin. Öyle evlat olmaz olsun. Yerin dibine batsın. Bu ülke hepimizin yeter artık batılı güçlerin altında birbirimize düşman olduk. BAtılı güçlerin en başındada israil gelir. Zaten artık pkknın israil tarafından yönetildiğini herkes biliyor. Ben geçensene girit adasına gittim. Orası hiç bu yazıdaki gibi değil. Gerçekler çarpıtılıyor. Ama benim ülkem bu oyunlara gelmez. Bu yazılar ancak manidar olarak kalır. İnternet bazen çok güzel ama bazen de çok tehlikeli. İnterneti iyi kullanmasını bilmek gerekiyor. NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE.

  2. BUKADAR SALAKÇA Bİ YAZI GÖRMEDİM SERKAN ÖZKAN. BAHSETTİĞİN KÜRT DİYE AYIRDIĞIN O İNSANLAR VATANSIZ DEĞİLLERDİR 1, VATANLARI TÜRKİYE CUMHURİYETİDİR AMA SENİN GİBİ DAHA 25 -30 SENE ÖNCE DEDESİ BABASI BU ÜLKENİN VATANDAŞLIĞINI ALMIŞ ÇAKMA PASAPORT TÜRKLERDEN DAHA TÜRKLERDİR SENİN GİBİ SONRADAN GELME DEĞİL BİNLERCE YILDIR ZATEN O TOPRAKLARDA YAŞIYORLARDIR.YANİ CAHİLCE İSTİLADAN FALAN BAHSETMİŞSİN AMA İSTİLA YOK. SENİN GİBİBİ DÜRZÜ BU ÜLKEDE İSTEDİĞİ YERDE YAŞAMA HAKKINA SAHİP OLDUĞU KADAR GÜNEY DOĞULUNUNDA YAŞAMA HAKKI VARDIR.HA İLLADA BEN AYRIMCILIK YAPACAM DİYORSAN BÜTÜN GÜNEYDOĞUYU GENELLEYEREK YORUM YAPMA. GAZOZ OLMA ADAM OL

  3. serdar kaçak elektriği ******biiiiiiip**** bağlıyorlar bence bir sorun yok. senn gibi bir ****biippppp***** kafalıyı çıkardığına göre o enerji sonsuz

    Not: küfür içeren bölümlere manuel sansür uyguladım 🙂 by haganbey

  4. Bu girit mübadilleri Yunanistan’ın belli bir bölgesini kendilerinin ilan edip , Yunan askeri öldürüp halay çekmişler mi bunun için Girit’te? Yunan devleti Girit’e okul yapmaya geldiğinde şantiyeyi yakmışlar mı ? Mühendisleri kaçırıp öldürmüşler mi?
    Elmalarla armutları istediğiniz kadar karıştırın. İki durum ne yazık ki alakasızdır. Girit’ten buraya gelen göçmenlerin maruz kaldığı ayrımcılık, dönemin Türk halkının kültürsüzlüğün bir sonucudur. Kürtlere duyulan nefret ise kendilerinin tırnaklarıyla kazıyarak hakettikleri bir durumdur. Gerizekalı beceriksiz devletin, uyguladığı saçmasapan eski ırkçı politikalara karşı aynı gerizekalılıkla intikam amaçlı yaptıkları şiddet eylemlerinin ve bölünme idealarının doğal sonucu nefret edilmektir.
    Türkler de aynı devletin gerizekalı uygulamalarından müstariptir. Ama problemleri devletin organlarında yönetici olup düzeltmeyi düşünürler. Kürtler ise devleti yok etmeyi. Kaçıp gitmeyi, bölünmeyi hayal ediyorlar. Problem budur. Türkiye, ulus olarak kendi içinde, tüm dramlara ve trajedilere rağmen bütünlüğünü koruyarak tartışmalarını, diyalektiğini yaşayıp gelişmelidir. Siyaseten de bir konsensüsü yakalamalıdır. Uzlaşmalıdır. Her ölüme rağmen , her şeye rağmen.
    Ama mal gibi bölünmemelidir.
    Ve bölünmek isteyen de düşük iq’sunu alıp siktirsin gitsin gerçekten. Diyalektiğin sürecini beğenmiyor diye ülkeyi parçalayacak. Yok böyle bir şey. Siz liberaller de her duyduğunuz hümanizm soslu argümana sorgulamadan atlayarak, emperyalizmin faydalı aptalları olmaktan çıkın artık. Biraz işe yarayın.

    1. La olum idea, konsensüs, diyalekt falan yazınca ırkçılığınızı gizleyemiyorsunuz 🙂 Yine aynı şeyi söylüyorum, okuduğunuzu anlamıyorsunuz. KÜRTLER = GİRİTLİLER demiyorum. Aradaki paralelliği, devlet eliyle insanların yüzlerce yıldır yaşadığı topraklardan koparılmasının sıkıntısını anlatıyorum. Kürtler hakkında da bi bok bildiğin yok. Ülke kurmak istiyoruz diyen bir açıklama, haber linki koysana buraya misal.

      1. Bir sıkıntı anlatıyorum diyerek de bölücülük propagandası yaptığını gizleyemiyorsun.
        Şu an Cemil Bayık özerklik, Barzani bağımsız devlet istiyor. Yıllardır yapılan Kürdistan propagandasını hiç mi duymadın? Uzayda mı yaşıyorsun? Abdullah Öcalan yıllardır bağımsızlık istiyor. Sen ne linki arıyorsun daha ? Ama al sıradan incele oku sen beceremediğin için google’a bağımsız kürdistan yazdım epey sonuç geldi,
        https://www.google.com.tr/webhp?hl=en#hl=en-TR&q=ba%C4%9F%C4%B1ms%C4%B1z+k%C3%BCrdistan

        Kullandığım terimleri anlayamadıysan onların açıklamalarının linklerini de atabilirim. Ama bunların bile anlamını bilmiyorsan , bu kelimeleri kullanan insanları duymak istemiyorsan ne diye siyasi analiz makalesi yazıp meydana çıkıyorsun ki ?

        1. Yav siz hagaden okuduğunuzu anlamıyonuz mu? 🙂 Ben terimleri anlamadım demiyorum ki. Bi daha oku yazdığımı.

          Barzani’den sanane? Bırak onu Irak düşünsün. Ne PKK ne KCK ne de HDP/BDP tayfasında ülke kurmak istiyoruz diyen yok. Özerklik, ülke kurmak anlamına gelmiyor, biraz araştır istersen.

  5. Kuş beyinli neyi nereye bağlamış. Osmanlı zamanında Girit’e ve Osmanlı Türk imparatorluğunun ayak bastığı her yere yerleştirilen Türkler, tabii ki bir Selanikli Türkmen’in kurduğu Türk devletine geri dönecek, ya ne yapacaktı.

    kürdün gözüne evler batmış. Ulan bunların hepsi kayıt altındadır. Millet orda bıraktıklarının %10’ini bile alamadı. Orda bıraktıkları evlere, tarlalalara da rumlar yerleştirildi kuş beyinli.

    Sen Zağros dağlarından inip bunlar hakkında nasıl fikir beyan edersin ulan ne hakla? Hadi uydurduğunuz tarihinizle, bilinçli bir şekilde yavruladığınız 20-30 çocukla işgal ettiğiniz güneydoğu’da hak iddia ediyorsunuz da İZMİR ne alaka ulan? k*rdistan’ın neresine düşüyor İzmir? İstanbul? Antalya?

    Eee tabi buralardan da vazgeçmeyeceksiniz. Nihai amacınız aynı güneydoğu’da yaptığınız gibi batı’da da insanları bir şekilde (AKP destekli) pasifize edip sindirmek, mümkünse kovmak.
    Bir yandan güneydoğu’da kaçak elektrik kullanıp bedava hayat yaşamaya devam etmek.

    Bu kürtlerin zaten büyük bir göçmen takıntısı var. Hoş katrilyoner de olsa o aşşağılık komplekslerinden vazgeçemiyor bu vatansız bayraksız güruh.

    Şunu bilin ki bu millet artık uyandı. En hüanisti bile size tiksinerek bakıyor.”kürdistan kurulsun yeterki gitsinler, 1 senelik maaşımı da vereyim” diyen milyonlarca insan var artık hamdolsun.

    Varlığınızla içine sıştığınız bu ülkeden def edilmeniz an meselesinir haberiniz olsun.

    1. 1-)Selanikli Türkmen dediğin bir arnavut.Türk değil.
      2-)Kürtleri gönderip Türkmenleri alalım diyorsun.Türkmenler orada 1000 yıldır yaşıyor.İnsanları neden yerinden yurdundan ediyorsun?
      3-)Öz be öz Türk’üm.Hatta izmirliler den kat be kat Türküm.Boyumu da soyumu da çok iyi biliyorum

      1. Abi sen bunu bana cevaben mi yazıyorsun yoksa bir yoruma cevaben mi? Bana yazmadıysan kusura bakma, buraları faşistler basınca zeka seviyesi biraz düştü 🙂

Laf konuş

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s