Kadınlarla ilgili kampanya yapan markalar, bahele! Çözüm ayağınıza geldi!

Özellikle hedef kitlesi kadın olan markalar sıklıkla “kadın”ı marka stratejileri doğrultusunda ve ürün/hizmetleri ile örtüştürecek şekilde reklamlarında kullanıyor/tanımlamaya çalışıyor. Markayı yönetenlerin davarlık derecesine bağlı olarak, reklamlardaki kadın temsili karikatürize olabiliyor, nesneleştirilebiliyor falan. Az düşününce milyon tane örnek var. Yandex’in geçen sene kadına karşı şiddet konulu bir mikrositesi vardı, Wanda’nın “nefes alsın yeter” faciası vardı… Güncel olarak da Doğadan’ın #kadınlarneister kampanyası var. Daha doğrusu vardı, yayından kaldırdılar. Bu kampanyalardaki söylemin sıkıntısından, TR özelindeki etkisinden, reklamın markaya verdiği zarardan falan bahsetmeyeceğim, çok yerde konuşuldu, bu gidişle de konuşulmaya devam edecek.

fft107_mf4331723

Benim bu konuda bir önerim var. Doğadan örneği üzerinden gidersek; işin içerisinde video prodüksiyon, Twitter/Facebook reklamı vs var. Temiz bir para harcanmış belli ki. Diğer taraftan burada “kadınlar ne ister doğadan” aramasının sonuçları var. İlk sayfanın tamamı eleştiri. PR değeri nasıl ölçülür bilmiyorum lakin bilen birileri üç aşağı beş yukarı Doğadan’ın ne kadar paraya tekabül eden bir kayıp yaşadığını söyleyebilir herhalde. Dolayısıyla elimizde şu tablo var; bir marka “kadın” özelinde bir reklama girişiyor, para harcıyor ve ne ajansta ne de markada bu işi denetleyebilecek, yol gösterebilecek kimse olmadığından yahut bu süreçlere katılamadığından reklam yayından kaldırılıyor ve marka değer kaybediyor. Kendi kalene gol atmak gibi. Bunun yerine kadınlarla ilgili kampanya yapmak isteyen markalar, Mor Çatı ya da benzer işlevde bir kadın sığınma merkezine belli bir miktar bağışta bulunsalar, sonrasında da kampanya kurgusunu ve söylemi feminist örgütlerden gönüllü olanlar bir incelese, kampanya söylemi eğer olabiliyorsa kadın mücadelesine fayda sağlayacak (yahut daha gerçekçi olmak gerekirse zarar vermeyecek) şekilde revize edilse müthiş olmaz mı? Tam bir win-win olmaz mı, sorarım size? Hem marka bi dünya para harcadığı kampanyayı geri çekmek zorunda kalıp madara olmaz hem yardıma muhtaç kadınlara bir şekilde fayda sağlanmış olur, hem de olabiliyorsa söylem düzeltilir, topluma insanlık aşılanır, kadınların sözünü duyurabileceği sağlam bir iletişim kanalı olur.

Laf konuş